السبت , يونيو 19 2021
الرئيسية / التعليم / وزير التعليم لـ”النواب”: “من كتر اسئلتكم مش لاقيين إجابات”

وزير التعليم لـ”النواب”: “من كتر اسئلتكم مش لاقيين إجابات”

كتبت/فاطمه السيد

قال الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم، موجها حديثه لأعضاء لجنة التعليم بمجلس النواب، من  “كتر أسئلتكم مش لاقيين إجابات، إحنا معندناش إجابات عن كل الحاجات”.

وأضاف: “احنا مفيش حاجة عارفينها ومش بنقولها احنا بنكسر دماغنا عِشان نطلع إجابات”.

من جانبه قال الدكتور جمال شيحة، “أخشى أن يأتى شهر 7 أو 8 ومتلحقش الوزارة تشتغل وتاخد قرار زي اللي أخدناه في المدارس اليابانية”

وتهرب الوزير للمرة الثالثة من الإجابة عن سياسة وزارة التعليم لتغيير منظومة التعليم،  واكتفى بعرض الاستراتيجية العامة بدون الخطة التنفيذية.

وهو ما دفع النائبة رشا إسماعيل إلى القول، “استمعنا لما قاله معالى الوزير في مؤتمر الشباب في شرم الشيخ، ولكنه يفتقد لعرض خطة للتنفيذ في عام 2018، ونحن علي أبواب العام الجديد ولا أَجِد أى جديد لتطوير التعليم”.

وقال عمر أحمد دوير عضو مجلس النواب عن محافظة كفر الشيخ، موجها حديثه للدكتور طارق شوقى وزير التربية والتعليم، “احنا معاك في الحلم بعمل نظام جديد للتعليم بس عايزين تنزل معانا لأرض الواقع، والرئيس السيسى لما أعلن عن العاصمة الإدارية كان شغال جوه البلد ولم يهملها، فعايز أعرف حضرتك هتعمل أيه مع الدروس الخصوصية وتغييب الطلاب عن المدارس مع اقتراب الامتحانات، وانا ابنى في المرحلة الاعدادية مش الثانوية العامة وبدأوا يقولوا لهم متجوش المدرسة”.

عن eman nagm

شاهد أيضاً

التعليم العالى تخصص ميزانية لمكاتب رعاية الشباب لسداد المصروفات عن المتعثرين

كتبت/فاتن يحيى صرح المركز الاعلامى لمجلس الوزراء إنه فى ضوء ما تردد من أنباء بشأن …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.